ACM signaleert veel foute duurzaamheidsclaims
Geplaatst op 20 juli 2020
Mensen en bedrijven vinden het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Keurmerken, claims en logo's spelen daarbij een grote rol. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat blijkt dat zes op de tien Nederlanders interesse heeft in informatie over duurzaamheid.
De ACM constateerde in 2016 dat er sprake is van een wildgroei in keurmerken, claims en logo's. Consumenten kunnen daardoor geen onderscheid maken tussen keurmerken die wel en keurmerken die geen waarborgen bieden. Zeker op het gebied van duurzaamheid is hierin sindsdien geen vooruitgang geboekt, stelt de ACM nu vast.
Zo meldt Milieu Centraal dat er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo's voor duurzaamheid worden gehanteerd. Een ander voorbeeld zijn CO2-certificaten die als compensatie kunnen worden gekocht bij vliegtickets of autobrandstof. Het is voor consumenten lastig na te gaan of deze certificaten betrouwbaar en onafhankelijk zijn.
Meer informatie is te vinden in de publicatie Signaal 2020 Betere keurmerken noodzakelijk om duurzame keuzes te vergemakkelijken van de ACM.
Bron: AgriHolland