Spoed: meer laadpalen voor vrachtwagens
Geplaatst op 19 januari 2023
De RAI Vereniging, de Nederlandse brancheorganisatie voor personen- en vrachtauto's, wil dat er snel meer laadpalen voor elektrische vrachtwagens komen.
De voorzitter van de RAI, Frits van Bruggen, zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er snel zo'n twintig snellaadstations rondom steden moeten komen voor elektrische vracht- en bestelauto’s. Volgens hem zal dat aantal doorgroeien naar ongeveer 40 laadstations, maar hij benadrukt dat er ook onderweg meer stations nodig zijn om de trucks van stroom te kunnen voorzien. Naar verwachting rijden er in 2030 duizenden elektrische vrachtwagens rond die gezamenlijk een stroomvraag hebben die vergelijkbaar is met die van een miljoen huishoudens. Er zijn dan ook snel meer snellaadpalen speciaal voor trucks nodig, vindt de RAI-voorzitter. Ook omdat door de grotere accu's en beperkte laadtijden voor zware vrachtwagens de benodigde laadvermogens veel hoger zijn dan die voor personenauto's.
Er zijn nu nog maar weinig elektrische vrachtwagens in Nederland: ongeveer 340 op 160.000 vrachtwagens. Maar dat aantal is snel groeiende. En voor de komst van meer elektrische trucks zijn meer laadvoorzieningen onontkoombaar, vindt Van Bruggen: ,,Het is een beetje een kip-ei-discussie. De vrachtauto’s kunnen we maken, maar als we ze kunnen laden worden ze niet besteld. Aan de andere kant, om het aantal snellaadpalen economisch te kunnen uitbreiden, moeten die vrachtauto’s er zijn. Op deze manier kunnen we nooit elektrisch de steden in. Het gaat veel te langzaam.’’
Er zijn wel steeds meer snellaadstations voor personenauto's langs de snelwegen, maar volgens de RAI-voorzitter kunnen vrachtwagens hier geen gebruik van maken. ,,Het begint er al mee dat als je met zo’n vrachtwagen zo’n snellaadstation zou inrijden, het dak eraf ligt’’. Daarnaast zouden volgens hem de snellaadstations uitgebreid kunnen en moeten worden met meer kabels, zodat elektrische vrachtwagens er ook terechtkunnen, maar dat gebeurt momenteel niet.
Daarnaast moet er gekeken worden naar het gebruik van waterstof en hybridevrachtwagens. Van Bruggen: ,,Momenteel wordt er nog 'niet of nauwelijks' geïnvesteerd in waterstofinfrastructuur. Ook zijn er geen hybride vrachtwagens, met een elektromotor en een verbrandingsmotor. Dan rij je elektrisch in de stad en buiten de stad nog op diesel en benzine. Op die manier kunnen we ook het proces versnellen.’’ Hybride-vormen zijn in zijn ogen nodig, omdat er vanaf 2025 emissievrije zones in steden komen en dat betekent dat 100% dieselvrachtwagens de stad niet meer in mogen.