Regels ACM eerlijke claims
Geplaatst op 23 september 2020
De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen kloppen. Valse of misleidende claims ('greenwashing') tasten het vertrouwen van consumenten aan en leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die het wel goed doen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor consumenten en bedrijven die willen bijdragen aan een meer duurzame samenleving is het belangrijk dat de informatie over duurzaamheid klopt en controleerbaar is. Deze vuistregels maken duidelijk aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Bedrijven en consumenten kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims bij ons melden."
De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
De ACM heeft een leidraad uitgebracht waarin deze vuistregels met voorbeelden worden toegelicht. De ACM nodigt bedrijven en organisaties uit om mee te denken en te reageren tot 20 oktober 2020. Lees hier meer.
Bron: Goedemorgen