Supermarkten in gesprek over belonen duurzaamheid
Geplaatst op 14 oktober 2020
De gesprekken met de supermarktvertegenwoordigers hebben geleid tot een aantal concrete gezamenlijke werkafspraken, meldt Schouten. De supermarktvertegenwoordigers gaan in gesprek met ondernemers in de primaire sector die het gevoel hebben geen langjarige afspraken te kunnen maken over samenwerking gericht op extra verduurzaming. Verder hebben de supermarkten toegezegd zich te blijven inspannen om de vraag naar en het aanbod van duurzame producten, waaronder regio- en streekproducten, te stimuleren.
De supermarktbranche en Rijksoverheid gaan werken mee aan de ontwikkeling en toepassing van een methodologie om de onderbouwing van duurzaamheidsbeslissingen die in voedselketens genomen worden meer te stroomlijnen. Dit doen zij in nauwe samenwerking met andere partijen in de voedselketen, onder andere via de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Er wordt onderzocht op welke manier kan worden aangesloten bij al bestaande analyses en activiteiten op dit gebied.
Schouten laat onderzoeken of het mogelijk is te komen tot een standaard voor een jaarlijkse rapportage die inzicht biedt in de mate waarin supermarkten en verwerkende voedselbedrijven bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem, inclusief een eerlijke prijs voor de boeren. In het verlengde van het publiek-private samenwerkingsproject Transparant, gezond & duurzaam werken supermarktbranche en ministerie aan ketenbrede initiatieven gericht op het delen van data en daarmee op het vergroten van de transparantie die consumenten nodig hebben om duurzame keuzes te kunnen maken.
Bron: AgriHolland