Tuinbouw NL kan rol spelen in India
Geplaatst op 08 maart 2021
DGD, IQ en RP hebben een informatiebijeenkomst belegd, waarin de eerste plannen voor India aan geďnteresseerde tuinbouw-gerelateerde bedrijven zijn gepresenteerd. Co-creatie staat hierin centraal. ''De eerste reacties waren positief. Wij zijn op zoek naar nog meer partners met eenzelfde visie om ons te verbinden binnen een Partners for International Business (PIB) aanvraag'', legt Desh Ramnath, Business Developer van DGD uit.
Overheden willen één aanspreekpunt
PIB staat voor Partners for International Business en is een programma waarmee Nederlandse bedrijven in een publiek private samenwerking hun internationale ambities kunnen realiseren. In navolging van twee reeds succesvol gestarte PIB-samenwerkingen (China en Golf regio), wordt nu de PIB India opgestart.
Alleen in gezamenlijkheid kan de Nederlandse sector op de juiste manier worden gepositioneerd als een partner voor India. "Overheden praten liever niet met verschillende partijen, maar met één aanspreekpunt, die een groep van bedrijven vertegenwoordigt, legt Rolf Karst, Projectmanager Internationalisering bij IQ en RP, uit. Sommige van de PIB geďnteresseerde Nederlandse bedrijven, zijn al actief in de Indiase markt, maar willen toch graag aansluiten bij deze PIB. Zij zien het grote potentieel in India, maar zien dat nog niet rechtstreeks terug in aanvragen. India is ook een complexe markt en bedrijven hebben behoefte aan een gestructureerde aanpak. Wij ondersteunen deze bedrijven bij het vinden van de juiste lokale partijen om zaken mee te doen."
Bijdragen aan een duurzamer India
Tuinbouw vormt niet een nieuwe manier van voedsel produceren, maar een manier om bij te dragen aan een duurzamer India. En, een duurzamer India is hard nodig. De economische ontwikkeling van India heeft gevolgen gehad voor de natuur, de gezondheid en de voedselzekerheid. De jaarlijkse toename van gezondheidszorgkosten in India loopt enorm op. De ondermaatse gezondheid van de Indiërs wordt met name veroorzaakt door onvoldoende, slechte of eentonige voeding. De productie en consumptie van vers, gezond en betaalbaar voedsel in combinatie met een beschikbare en gezonde levensstijl is een van de belangrijkste pijlers voor de toekomst van India.
India is een land met 1,3 miljard inwoners, waarvan 600 miljoen werkzaam in agricultuur (slechts goed voor 19% van GDP). De Indiase bevolking zal in de komende 10 tot 15 jaar groeien tot 1,6 miljard. India zal deze groeiende bevolking van vers voedsel moeten voorzien en tegelijkertijd zijn eigen economie moeten versterken door meer voedsel te exporteren naar landen die afhankelijk zijn van voedselimport. India is momenteel na China, al de grootste voedselproducent van de wereld.
Als India in de komende 15 tot 20 jaar met 300 miljoen mensen groeit en twee keer zoveel voedsel wil produceren, zal het dit op een effectievere, duurzamere, gezondere en veiligere manier moeten gebeuren. Deze vraag wordt versterkt door de eisen en wensen van de sterk groeiende middenklasse in India. Deze middenklasse vraagt niet alleen om een diversiteit aan voedsel, maar ook om veilig, vers voedsel, en lokaal geteelde groenten en fruit, zonder bestrijdingsmiddelen.
Het huidige landbouwsysteem in India is niet in staat om aan de groeiende en verschuivende vraag te voldoen. De Indiase landbouwsector telt veel kleine boeren en is enorm gefragmenteerd. De keten is lang en heeft vele schakels. Er zijn weinig schaalvoordelen en knowhow wordt nauwelijks gedeeld. De logistiek van de koude keten is ongebruikelijk, waardoor voedsel snel bederft en voedingsstoffen niet worden vastgehouden.
In het PIB India plan speelt o.a. co-creatie tussen de Nederlandse glastuinbouw en Indiase start-up's een grote rol. Indiase startups, ICT, IoT en digitaliseringsdeskundigen in India worden verbonden aan de sectoren in Nederland die op zoek zijn naar deze hoogopgeleide betaalbare specialisten, zoals het geval is in de Nederlandse tuinbouwsector.
Daarnaast zal het PIB India plan inspelen op de toegevoegde waarde van lokaal telen en het inkorten van de keten. Hierbij wordt awareness gecreëerd bij hotel en horeca-ketens en retail. Dit zal uiteindelijk moeten leiden tot concrete oplossingen; bijvoorbeeld het opzetten van productiefaciliteiten (kassen) naast het distributiecentrum van een Indiase (e)retailer.
Waarom deelnemen aan PIB India?
DHD, IQ en RP zoeken nog meer partners om mee samen te werken binnen de Partners for International Business (PIB) aanvraag. Als PIB India partner denk je mee en geef je sturing aan het collectieve programma. Je bepaalt mede de strategie, je ontvangt inkomende missies en neemt deel aan uitgaande missies, je woont exclusieve bijeenkomsten bij, je hebt toegang tot business analytics over India, je neemt deel aan matchmaking en je bent belangenbehartiging van de gehele sector (ForktoFarm).
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws