Blog: Ik wil samen 'heroën'
Geplaatst op 11 februari 2021
Wat kunnen we toch goed praten en discussiëren in Nederland! Echt hoor, we weten het allemaal zo goed en vooral hoe WE het moeten doen. En heel vaak hebben we het dan dus over anderen en niet over onszelf… Ik ben natuurlijk ook geen heilige, maar ik stoor me er wel aan dat personen in het privéleven de corona regels toch net iets anders uitleggen dan tijdens het werk. We willen dat anderen zich aan de regels houden en privé maken we een uitzondering.
Ik hoorde onlangs een psycholoog zeggen dat dit o.a. kan komen door een cognitieve denkfout: de self-serving bias. Oftewel, alle positieve dingen schrijven we toe aan onszelf en alle negatieve dingen komen door externe factoren. Hoe zou de wereld, te beginnen met de gezondheid van onze planeet, bewoners en bedrijven eruit zien als we dat principe iets vaker omdraaien? In de eigenwijze houding van de mens zie ik ook zeker een heel groot pluspunt: de creativiteit en het innovatievermogen. Hoe gebruiken we die creativiteit nou op een positieve manier om invloed te hebben op die externe factoren?
Bij HortiHeroes willen we SAMEN buiten de lijntjes kleuren om innovatie te stimuleren om als persoon, bedrijf en vooral als sector te kunnen groeien. Een van onze doelen voor 2021 is om samen met onze partners (Greenport West-Holland, DGD, WHC, AVAG, WorldStartup, Medical Delta Living Lab VIT for life, Foodvalley NL, SeedValley en meer) DÉ magneet te zijn voor HBO/WO talent. En daar moet een goed verhaal bij worden verteld, waarbij zowel successen als mislukkingen, uitdagingen en kansen en vooral passie en ambities gedeeld worden. Ik praat met veel organisaties en vertaal deze graag naar concrete acties. De sector en de bedrijven staan voor een aantal uitdagingen, o.a. de digitale transformatie, het verkorten van de ketens, functionele biodiversiteit en in het algemeen snel kunnen inspelen op veranderingen. 'Human Capital' is een overkoepelend thema met de behoefte aan medewerkers met nieuwe competenties en een passende leiderschapsstijl. Wij willen en moeten talent aantrekken om ze kennis te laten maken met onze toffe sector om ze vervolgens te kunnen binden aan de Food & Flower industry.
HortiHeroes gaat in gesprek met studenten van groene en grijze opleidingen (HBO/WO) door middel van webinars en fieldtrips waarop interactie met rolmodellen uit de sector volgen. Met dat talent kunnen we het verschil maken en blijven we wendbaar, innovatief en succesvol! De combinatie van fris en ervaren talent zorgt voor een brede kijk op die externe factoren, zodat we die kunnen omzetten tot een positief en duurzaam resultaat. Eén van de motto's van de HortiHeroes: we leren door te doen. En we doen door klein te beginnen om daarmee uiteindelijk grote impact te maken. HUPHUP, van praten naar actie en met elkaar. Ben jij of ken jij een talent die een tof verhaal heeft over de Food & Flower sector waarmee we anderen kunnen inspireren, neem contact met ons op. Ik wil dus samen 'heroën', als dat een werkwoord zou zijn.
Bron: Puck van Holsteijn